Zpět na blog

Lidé si koupí jen to, co jim dokážete prodat

Lidé si koupí jen to, co jim dokážete prodat

Lidé si koupí jen to, co jim dokážete prodat
Myslet si, že zákazník něco chápe, nestačí

Někdy od zákazníků očekáváme, že se budou chovat určitým, pro nás žádoucím, způsobem. Jenže oni mnohdy udělají pravý opak. Pak je na čase si položit otázku, jakým způsobem jim danou službu či produkt prodáváme.

Tato situace často nastává v momentě, kdy dobře neznáme psychologii svých klientů. Předpokládáme potom, že jejich chování bude mít stejné vzorce jako naše vlastní a nejde nám na rozum, že něco přehlížejí, nemají o to zájem, nebo o tom dokonce nevědí.

Pak si jistě položíte otázku: Jak je možné, že zákazníci nechápou, o co přicházejí?

Uveďme si příklad:
prémiový balíček služeb nabízený ve fitness centru

Majitel si stěžuje, že lidé nevyužívají balíček služeb, který pro ně připravil. Přitom obsahuje spoustu benefitů a zákazníci díky jeho pořízení ušetří hodně peněz. Je tedy s podivem, že si raději koupí obyčejné členství než tento výhodnější produkt. Vysvětlení je však jednoduché: zaměstnanci fitness centra výhodný balíček neumí klientům náležitě prodat. Spoléhají pouze na plakát, který je pověšený na recepci a čekají, až si na něj někdo ukáže. Zákazník pak mnohdy ani netuší, že tuto výhodnější možnost má, protože mu ji nikdo neprodal.

Řekněte klientovi, co a proč má dělat
Jestliže chcete, aby se zákazník choval určitým způsobem, musíte mu to říct, navést ho tímto směrem. I proto se na webových stránkách různých e-shopů či prodejců služeb objevují takzvaná tlačítka call to action – tedy výzva k akci. To může mít různou podobu: klikněte, kupte si, přihlaste se k odběru novinek atd. Podobně však musíte zákazníka nasměrovat i tehdy, když se s ním setkáte osobně.

Předveďme si to na příkladu z fitness centra:
Jestliže si na recepci přijde zákazník například prodloužit členství nebo zakoupit nové, v tu chvíli je na obsluze, aby nabídla prémiový balíček. Ideálně by mělo zaznít, co balíček obsahuje, jaké benefity či úspory nabízí (například služby trenéra na x hodin zdarma, neomezené vstupy apod.) Na druhou stranu by zákazník neměl být informacemi úplně zahlcen.

Nepředpokládejte zhola nic
S předpoklady a dohady ohledně chování zákazníka, které nemáte ničím podloženy, daleko nedojdete. Nikdy se neuchlácholte tím, že si myslíte, že zákazníci musí o produktu či službě přece vědět. Lidé udělají jen to, z čeho mají nějaký přínos. Tak jim ho nezapomeňte nabídnout.

Buďte před klientem o krok napřed
Základem dobrého obchodu je znalost zákazníkových potřeb. Dobře mířenými otázkami lze navíc vypátrat skryté potřeby, díky nimž bude obchod zaručeně úspěšný. A jak se takové potřeby zjišťují? Podívejte se na můj blog, kde na toto téma najdete hned několik článků.

Přeju vám úspěšné obchody,
Honza

Nové články pro obchodníky, vedoucí obchodních týmů a majitele firem vydávám na blogu Školícího centra Jana Laibla.

Tipy a návody pro dosahování vyšších obchodních výsledků od specialistů z Prospirio

Přidejte se k největší komunitě obchodníků a majitelů, kteří již tipy odebírají.

Témata jako motivace, zvládání námitek, vedení schůzky apod.

Vedení a budování týmů, nabírání a adaptace obchodníků, zvyšování výsledků.

Co pro vás dělám

Píšu

Ne! Já nic nechci
Ne! Já nic nechci

Kniha pro nové i pokročilé obchodníky, kteří se rozhodli pracovat na...

Šéfe! Oni nic nechtějí
Šéfe! Oni nic nechtějí

Kniha pro vedoucí týmů, kteří chtějí, aby jejich obchodníci více prodávali.

Bonboniéra pro obchodníky
Bonboniéra

48 úvah o prodeji, motivaci a životě, kterými se řídím.









Točím

Energeťák pro obchodníky
Energeťák

Pořad, který vám vlije do žil novou obchodnickou energii...

Show #janicnechci
Videa pro obchodníky

Série #janicnechci, #laiblovka, nové otázky obchodníků...

Online kurzy
Online kurzy

Natočil jsem pro vás několik praktických online kurzů, které...









Pořádám

Workshopy pro jednotlivce
Workshopy pro jednotlivce

Rozvíjíme obchodní dovednosti a posouváme vaše výsledky na novou úroveň.

Workshopy pro firmy
Workshopy pro firmy

Rozvíjíme týmy, maximalizujeme výsledky. S námi firmy rostou!













Posouvám

Obchodní výsledky ve firmách na novou úroveň
Obchodní výsledky ve firmách na novou úroveň

Nastavuji obchodní strategie ve firmách, abychom dosáhli stanovených cílů.

Majitele a ředitele do strategického vedení
Majitele a ředitele do strategického vedení

Konec role provozáka. Posuneme vás do role strategického leadera s jasnou vizí, kterou všichni následují.